OK Filípkov volá OK Cítov


Nedávno mne oslovil Dan Pavlát, zda bych nepodpořil komorní setkání pro jeho přátele, kteří propadli jinému koníčku. Již dvacet let se v Zásece nedaleko Velkého Meziříčí schází radioamatéři na společném setkání. Mnoho radioamatérů mělo v minulosti vláčky a Dan nejen jim chtěl ukázat, kam se modelová železnice posunula.
 

Kalendář akcí Zababova je letos velmi našlapaný. To dost ovlivnilo účast modelářů. Z členů Zababova tak zbylo duo Dan a Dan :-) podpořené Danovým kolegou z práce Lacem, čekatelem na zasloužený důchod. Naštěstí Aleš Boubelík, Michal Dobrovolný a Richard Žahourek alespoň zapůjčili své moduly.  Za to jim velice děkujeme!



Rekreační objekt v Zásece majitelé postupně zvelebují a tak se naskytla možnost využít nový prostor malé klubovny. Na poměry Zababova a bezprostředně po setkání v obrovské hale v Šestajovicích jsme okusili opačný extrém. Místnost o rozměrech 4x4 metry byla opravdu výzva!


Díky Milošovi Pavlátovi jsme měli připraven odpovídající layout. Stavba začala hned v pátek po večeři. I na malý layout jsou dva a půl modeláře dost málo. Přesto se dařilo stavět docela rychle. Nejvíc nás zdrželo, že se dva moduly, čerštvě zakoupené Danem Pavlátem, ukázaly jiné, než Miloš při návrhu zapracoval. Místo 30 stupňů měly totiž 45.  Operativně jsme tak tuto změnu zapracovali a doladili celý layout. Trať se skládala ze stanice Filípkov, vedla přes Železárny Hrádek, zastávku Karlík do dočasně vytvořené stanice Cítov. Ta vznikla ze dvou Alešových kolejových spojek a zastávky Cítov, prodloužené o jeden dvojkolejný modul. Zakončení dvojkolejky se ukázalo jako další drobný problém. Já jsem totiž zapomněl vzít od táty dvojkolejný návěstní modul. Nakonec jsme přisvorkovali posunutý jednokolejný modul. Celá stavba včetně zprovoznění digitálu byla úspěšně dokončena krátce po půlnoci.

Provoz začal hned po osmé ráno. K ovládání lokomotiv jsme nakonec použili centrálu Z21. . Ta tak zvládla jak ovládání stanice Filípkov, tak i všech lokomotiv. Piko centrála tak zůstala  v záloze, stejně jako LN boxy. Laická veřejnost tak ocenila i moderní metodu ovládání lokomotiv přes smartphone. Provoz byl bez grafikonu. Hlavním tahákem byl rychlík složený z vozů Bdmtee a B taženým Brejlovcem. Nákladní dopravu zajišťoval Sergej se služebním vozem Ds. Manipulační vlak obsluhoval Železárny Hrádek. Vždy vezl plné vozy tam a stejný počet prázdných vozů z vlečky odvezl. Mimo radioamatérů dorazilo i mnoho rodin s dětmi. Malí strojvůdci tak začínali na rychlíku a ti nejlepší končili manipulací na vlečce. Díky délce Filípkova a tím, že byl manipulační vlak často "uložen" v Železárnách, šlo rychlík v obou stanicích objíždět. Veřejnost tak měla možnost vidět reálný provoz, kdy po příjezdu musí lokomotiva objet na začátek vlaku.


Layout byl v suterénní místnosti a tak v parném počasí poskytoval pro radioamatéry azyl  s teplotou okolo 23st (venku panovalo dobře o 10 stupňů víc). Díky malému přístupu denního světla vyniklo i osvětlení stanic. Zvídaví návštěvníci si všimli, že ne všechny moduly nemají reálnou předlohu. Cítov sice existuje i ve skutečnosti, ale pokud mu není předřazen modul teplovodu, má s předlohou pramálo společného. Na to poukázala rodina paní správcové, která nedaleko od Cítova má své kořeny.

A co závěrem. Akce byla hodnocena návštěvníky velmi pozitivně. Ptali se, zda příště dorazíme a zda přivezeme nějakou stanici podle reálné předlohy. Jelikož Sklené nad Oslavou je 16km od Záseky, je to výzva. Dokonce vypadá, že by mohla být i místnost 8x4m. To by umožnilo udělat layout se Skleným a kusem dvojkolejky. Může tak za rok uskutečnit akce, kdy se s rodinami sebere pár z nás a udělá si víkend v pěkném prostředí.  Spát lze ve stanu, chatce nebo ubytovně a les je hned za ubytovnou.

Tak snad za rok s vlaky a rádiem.... přepínám.... tedy konec......

Dan Merhaut



text: Daniel Merhaut

foto: Daniel Pavlát